Smog, smog and a lot of Asian people - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Alexandra Bolland - WaarBenJij.nu Smog, smog and a lot of Asian people - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Alexandra Bolland - WaarBenJij.nu

Smog, smog and a lot of Asian people

Door: Alexandra

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

22 Februari 2012 | Hong Kong, Hong Kong

We zijn vanmorgen om 06.05 geland op Hong Kong. Het is mistig, regent en ziet er nog niet heel welkomend uit, maar het is nog vroeg!!
We zijn vrij vlug bij de douane goedgekeurd om het land in te gaan en dus op naar de baggage!! Deze is trouwens bij elke bestemming zwaarder geworden!! Maar ach gelukkig is het wel makkelijk dragen in een backpack.
Al snel blijkt dat HongKong het meest bereikbare land is wat betreft elektronica en internet! Het vliegveld heeft wifi, op straat vind je wifi en zelfs in de bus is er wifi!! Hoe bizar dat elke bus wifi heeft!!
We hebben zo'n 40 minuten met de bus gereden naar de stad waar we op Nathan Road in Kowloon uit moesten stappen. Wat een cultuurshock na onze vorige bestemmingen!!!
Er is veel smog in de stad en zo ontzettend druk. De gebouwen zijn enorm hoog allemaal en het is heel dicht bebouwd wat wel een indrukwekkend gezicht is met de honderdduizenden lichtjes, want het hangt overal vol met verlichte en vooral kleurrijke reclameborden. Wel ziet alles er redelijk armoedig uit, de gebouwen, de straten en de auto's. De geuren die op je af komen doen me een beetje aan Bangkok denken en de smog is best heel erg. Je kan niet naar de toppen van de gebouwen kijken want die verdwijnen in de mist.
We hadden al best snel ons 'hostel' gevonden in het mirador house. Een flatgebouw met onderin wat winkels en op de verdiepingen daar boven veel naai-ateliers (dat is nog een net woord ervoor) en armoedige appartementjes en dus ook wat hostels en verblijfkamers.
We konden pas om 14.00 inchecken dus hebben we onze tassen in de storage gedumpt en zijn we op verkenningstocht gegaan.
Ik wilde heel graag in HongKong een pak laten maken voor mijn werk. Hier is dat in vergelijking met Nederland erg goedkoop en het lijkt me heerlijk om een echt maatpak voor werk te hebben. Dus op naar een tailor!! En die zitten hier om de 5 meter. Ze zijn over het algemeen trouwens Indiaas en verschillen enorm in prijs en kwaliteit. Ik had geen tijd om lang op zoek te gaan sinds het morgen al klaar moest zijn maar in de beneden verdieping van ons gebouw zit een tailor waar ik op zich wel een goed gevoel over had. Zag er netjes uit en mooie stoffen. Na wat kletspraat en wat stoffen te bekijken begon uiteraard al gelijk het onderhandelen. Ik kan het inmiddels best aardig, maar ik vind het nog steeds niet leuk. Ik ben echt iemand die graag een prijs ergens op wilt hebben en dan weet waar ze aan toe is, maar helaas zo werkt dat hier niet en dus het spelletje meespelen. Uiteindelijk ben ik geeindigd op 40% van zijn startbod voor 2 pakken van een goede kwaliteit stof. Niet slecht al zeg ik het zelf!!
Het meetlint werd gepakt, mijn allerlaatste vakantiecentjes ingeleverd en meneer ging alles druk regelen zodat ik die middag nog kon afpassen en morgen de pakken mee kon nemen. Ben heel benieuwd!!
Els en ik zijn daarna verder de stad ingelopen richting de haven van Kowloon. Er zijn hier zo ontzettend veel winkels en daarnaast hebben ze nog enorm veel supermalls met honderden winkels. Zo zijn wij de Ocean Terminal ingelopen om een kijkje te nemen en vonden vooral veel dure merken als chanel, prada, versace, tiffany's enzovoorts enzovoorts enzovoorts. En het meest bizarre is nog dat de chinezen letterlijk buiten in de rij staan om daar persoonlijk te mogen shoppen. Er is hier veel armoede maar ook enorm veel rijkdom. Heel bizar om te zien. Zeker gezien het feit dat wij in ons kikkerlandje absoluut niet arm zijn, maar zo'n tasje uit die winkels toch een half jaar van mijn hypotheek zou zijn!!! Bizar!! En die dure merken en winkels zitten niet in één straat maar vind je letterlijk overal in de stad.
We hebben die middag echt chinees geluncht. Het eten en drinken is hier echt heel erg goedkoop! Voor 3 euro had ik een maaltijd wat ook makkelijk mijn avondmaal had kunnen zijn inclusief drinken. Maar goed ook, want ben nu toch echt blut!
We hebben nog wat rondgelopen en zijn langs de Victoria Harbour gegaan, waar we ook de ferry naar de overkant hebben genomen. Daar een groot stuk door de stad gelopen en de central escalator (een enorme roltrap die midden in de stad, door de halve stad loopt) genomen om vervolgens weer terug te wandelen. We hebben wel wat dingen gezien en wat rondgekeken, maar we hadden beiden geen behoefte meer aan hele rondtochten of guides. Gewoon zelf wat ontdekken en sfeer proeven en gaan waar we willen.
Inmiddels was het bijna 2 uur en we hadden nog een tocht om terug te gaan, dus weer richting de ferry en terug naar ons 'hostel'.
Eenmaal bij ons hostel konden we inchecken en kregen we de sleutel. Het is heel raar, want de receptie zit op de derde verdieping en onze kamer op de 7e. Het is heel armoedig en simpel, maar het is schoon. Onze kamer is kleiner dan mijn kledingkast. Er staan twee te kleine bedden in (mijn voeten steken uit) en een klein badkamertje. De badkamer heeft geen deur, maar een douchegordijn en de wc staat letterlijk in de douche net zoals de wastafel. Als je gaat douchen wordt alles nat... Maar het ziet er schoon uit en het is maar voor 1 nachtje. We hebben wel een raam dat uitkijkt op Nathan Road, tv die we niet gebruiken en airco, wat inhoudt dat voor hostel begrippen in HongKong dit zeer deluxe is.
Even opgefrist en toen weer naar de tailor voor een fitting. Het begint er wel al supermooi uit te zien. De tailor die de fitting deed weet heel goed wat hij doet, wat zeker een geruststelling is. Ik heb een pak in antraciet besteld met een donker streepje erin en een wat lichter grijs. Eentje is met een lange broek en een rok, de ander met een 3/4 broek en een rok. Leuk!!! Ben heel nieuwsgierig naar het eindresultaat morgen.
Tegen de tijd dat ik klaar was zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje. We hadden gelezen over het Peking restaurant en wilde daar graag gaan eten. We twijfelden nog even toen we het gevonden hadden, want je moest een steegje in naar boven om dan weer in een flat in een restaurant te verdwijnen, maar dat is gewoon hoe de stad is opgebouwd en werkt. Uiteindelijk in een heel leuk lokaal restaurantje gekomen waar we echt heerlijke pekingeend op traditionele wijze op hebben. Was super lekker en hartstikke leuk.
Wat wel een grappig feitje is, is dat ze geen persoonlijke tafels hebben, maar groepstafels en je dus uiteindelijk met wat onbekende chinezen aan een tafel zit. Vreemd!!!
Stampvol maar lekker zijn we Nathan Road verder afgelopen naar de night market. De stad heeft veel meer charme bij nacht. De sfeer is vriendelijker en minder gehaast, de lichtjes komen echt tot hun recht en de smog zie je in het donker sowieso minder goed.
Night market was ook leuk om op te lopen. Allemaal souveniertjes en prullaria, altijd leuk om rond te snuffelen tot ze door hebben dat je in hun kraampje kijkt en gelijk met onderhandelen beginnen. Het teken om weer door te lopen!
Na afloop weer lekker terug gelopen en om 21.00 waren we weer in onze deluxe suite. We waren best gesloopt. Onze douche uitgeprobeerd (hij wordt wel goed warm!) en nog even met het thuisfront gekletst, sinds we ook in ons hostel uiteraard wifi hebben.
Nu heerlijk slapen!! Ik ben al bijna 2 dagen wakker en gesloopt!! Dus lekker me te kleine bedje in...

Liefs en truste,
Lex