Looking for a dutch man called Abel Tasman - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Alexandra Bolland - WaarBenJij.nu Looking for a dutch man called Abel Tasman - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Alexandra Bolland - WaarBenJij.nu

Looking for a dutch man called Abel Tasman

Door: Alexandra

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

08 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Wellington

Vandaag opnieuw een hike!
Wow wat zijn we goed en sportief bezig. Ik kom fitter thuis dan ik weg ging.
We zijn vanmorgen vroeg opgestaan om de watertaxi van 9.00 te pakken in Marahau naar Bark Bay, om er bij de balie achter te komen dat deze al vol zat. Oeps!
Dus wachten tot de volgende taxi van 10.30.
Abel Tasman National Park is een van de kleinste natuurparken in Nieuw Zeeland, maar ook zeker een van de mooiste. Hij is vernoemd naar de eerste Europeaan die ooit Nieuw Zeeland ontdekte, namelijk de Nederlander Abel Tasman. In verband met een klein meningsverschil met de lokale Maori is deze Nederlander door gevaren zonder aan land te komen en Nieuw Zeeland voor de Nederlanders te claimen. Wat een sukkel... Hoe cool zou het zijn geweest als Nieuw Zeeland een Nederlandsr colonie was!
In ieder geval is Abel Tasman een schitterend subtropisch park die geweldig mooi aan de kust ligt en dus niet alleen heuvels/bergen, tropische planten en dieren heeft maar ook geweldig mooie gouden stranden en turquoise baaien.
We werden met de aquataxi (speedboot) gebracht naar ons startpunt in Bark Bay en zouden vanaf daar terug lopen. Om de hele track te hiken zou 4-5 dagen duren dus gingen wij voor een deel van de track. Onderweg naar ons startpunt kregen we ook een soort tour langs toeristische plekken waar onze kapitein nog wat dingen vertelden over oa Split Apple Rock, de Jan van Genten kolonie en de Seal die lekker lagen te zonnen!
Na een uurtje varen werden we gedropt op het gouden strand van Bark Bay waar we onze hike begonnen.
Deze was voor mij veel beter te doen. Nog steeds pittig, maar omdat er minder steile klims in zaten hiel ik het beter vol. En wat een weer!! Blauwe lucht, klein briesje en gewoon zon met 26 graden. Geweldig!!! Alhoewel dat dan wel weer een uitdaging tijdens het hiken was.
Na zo'n kleine 2 uur kwamen we aan in Torrent Bay waar we op het tij moesten wachten. Heel vervelend, want we moesten dus op een gouden strand in onze bikini gaan liggen, in een prachtige baai met super helder met een geweldig mooie groen/blauwe kleur. Hele nare ervaring (NOT)!
Na zo'n 45 minuten konden we, toen de twee blondies uitgepit waren, onze weg vervolgen.
Je moet weten dat hoogtij en laagtij een groot verschil hier uitmaakt, namelijk zo'n 4-5 meter. Wat inhoudt dat de zee zich zo'n 200 meter terugtrekt. Heel bizar om te zien, sinds de route ons door de zojuist leeggelopen baai voerde! Je loopt dus op een baai waar over 6 uur alleen nog maar water te zien is.
Daarna was het weer heuvels op en af lopen naar Marahau in de tropen met het warme weer. Ondanks dat het best zwaar en vermoeiend was, mijn benen waren aan het eind zo verzuurd dat lopen echt loodzwaar werd, was het echt super mooi en erg leuk.
We zijn onderweg over en langs diverse watervallen gelopen, over een touwbrug (vond Els iets minder) en langs geweldig mooie baaien en tropische wouden op heuvels gelopen.
We hebben in totaal een hike van 24 kilometer gelopen in zo'n 7 uur, inclusief onze strandbreak, gelopen. Niet slecht!
Bij aankomst bij de campervan gelijk lekker eten gekookt, rode curry met rijst en ham, een gebbqde maiskolf en gebakken banaan met chocolade na. Niet slecht!!!
We wilden alvast een start maken naar onze volgende bestemming na Kaikoura en we voelden ons nog best fit om te rijden. Dus zijn we tot Havelock gereden en kwamen daar rond 23.00 aan.
We staan nu weer bij een park area en gaan zo heerlijk slapen! We hebben het verdiend!

Liefs en truste,
Lex

• 10 Februari 2012 - 13:11

Pa Bolland:

Je moet een ijzersterke conditie hebben als je terug komt. Ik blijf jaloers op je wat een geweldige vakantie