In between Flipper - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Alexandra Bolland - WaarBenJij.nu In between Flipper - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Alexandra Bolland - WaarBenJij.nu

In between Flipper

Door: Alexandra

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

10 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vanmorgen weer vroeg op, want...
We gaan zwemmen met zo'n 200 Dusky Dolphins!! Hoe te gek is dat!?!
Echter kwamen we er al snel achter dat het niet zo'n geweldig weer was... Het waaide, miezerde en was zeer fris. Dat had ook nogal grote gevolgen voor onze dolphin encounter...
Bij aankomst werd ons expliciet gevraagd of we nog wel mee gingen, want er werd een sterke waarschuwing gegeven voor zeeziekte en je moest in de wat ruwe zee een zelfvertrouwde en sterke zwemmer zijn. Dit hield in dat Els (echt super jammer!!) moest afhaken, sinds zij sowieso erg gevoelig is voor zeeziekte. Maaike en ik gingen het wel proberen, sinds het een ervaring was die we liever niet wilden missen.
Dus omkleden in een dikke wetsuit, met een masker en snorkelset en op naar de boot!
De zee was zeker behoorlijk ruw, maar gelukkig hadden wij daar geen last van. Zijn een stuk op open zee gevaren en kwamen onderweg springende zeehonden en vliegende albatrossen tegen! Na zo'n half uurtje varen zagen we de dolfijnen in de verte springen. Zo gaaf!!! Er op af en naar het achtersteven van de boot om te water te gaan.
We konden zo'n 45 minuten zwemmen. Ik heb het zo'n half uurtje vol gehouden en Maaike de volle 45 minuten. Ik werd niet zeeziek van de boot maar wel beetje benauwd in het water. Echter toen ik besloot even te rusten op de boot, zat ik tussen 7 kotsende mensen... En als je ergens niet tof van wordt, dan is dat het wel. Ik werd niet ziek maar ik voelde me ook niet goed genoeg om er weer in te gaan. Maar dat maakt niet uit, want had het grootste gedeelte al gehad en het was zo geweldig!!! Dit zijn gewoon wilde dolfijnen die niet ons vermaken, maar wij hun. Je zwemt in het water en ademt door je snorkel terwijl je tegelijkertijd zit te zingen of te kletsen waardoor ze nieuwsgierig bij je komen kijken. Ze komen zo ontzettend dichtbij dat ze je bijna aanraken en gaan met je spelen. Ze zwemmen heel snel rondjes om je heen en je probeert ze dan bij te houden, om uiteraard van ze te verliezen en vervolgens half over je heen uit het water springen. Echt een ervaring om never nooit meer te vergeten!!! En het waren er best veel.
Na het zwemmen lekker aan boord warm aankleden en op naar een baai waar de dolfijnen rusten. Wow, daar waren zeker 200 dolfijnen om onze boot heen en van rusten geen sprake. We hebben geweldig mooie sprongen gezien en ze waren super speels en nieuwsgierig. Als klap op de vuurpijl hebben we zelfs de meest zeldzame Hectordolfijn van heel dichtbij gezien! Ze gaven op de tour aan dat ze deze zelf ook bijna nooit zagen en het dus heel speciaal was. Hoe gaaf!!! Ze zijn zo geweldig mooi in het wild en er waren ook veel kleintjes in de groep aan het spelen.
En toen was het tijd om terug te gaan naar Elsow. Op de terugweg voelde ik me niet helemaal fit meer, maar ach ik zat nog lang niet bij die 7 op het achterdek (ter info, de tour bestond uit 13 mensen).
Bij terugkomst konden we nog heerlijk uitgebreid en vooral warm douchen (Els hebben we mee naar binnen gesmokkeld). En toen lunch! Els en Maaike hebben de Crayfish geprobeerd en ik ging weer voor de fish and chips, yammie!!
Omdat het weer nog slechter werd en Els ook niet met de whale watch mee kon besloten we deze solidair over te slaan. Wel jammer, maar ik ga echt ooit nog wel een keer walvissen zien.
Het was weer tijd om op weg te gaan naar de westkust! Het plan was om vandaag een groot deel te rijden en dan morgen aan te komen bij Fox Glacier. Op naar de gletsjers!!!
We hebben morgen een overnachting bij een hostel geboekt met een keuken, warme douches, hottub en sauna's en we iunnen gebruik maken van de laundry. Overmorgen staat er namelijk weer een hikedag gepland over de Fox Glacier van 7 uur over en op ijs klimmen! Jongens, ik kom zo fit terug, dat willen jullie niet weten!
De weg van de oostkust naar de westkust brengt ons door een geweldig mooi berggebied. Alles is zo groen! En we hebben eigenlijk voor het eerst de schapenvelden in zulke hoeveelheden gezien als waar we vantevoren over hadden gehoord. Maar ik moet zeggen tot nu toe viel dat nog wel mee.
Het volgende avontuur was de auto. Beeld in: een gigantisch natuurgebied, zonder civilisatie en een campervan die al 10 minuten op een rood tanklichtje knippert. Oh ohw!!!
Uiteindelijk, toen we het echt benauwd kregen, een motel gevonden (thank god!) waar ze ons wezen op het pompstation 3 kilometer verderop. Wat een opluchting! Spanning en sensatie hier.
Die avond zijn we tot Greymouth gekomen, waar we onszelf op een welverdiende McFlurry hebben getrakteerd om vervolgens (semi-)illegaal Een perfect spot hebben gevonden voor die nacht.

Liefs en truste,
Lex