Walking on thick ice - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Alexandra Bolland - WaarBenJij.nu Walking on thick ice - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Alexandra Bolland - WaarBenJij.nu

Walking on thick ice

Door: Alexandra

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

12 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Na een heerlijke relax avond gister en een lekker nachtje slapen, zijn we vanmorgen op tijd opgestaan voor weer een dag hiken. Echter deze keer gaan we de Fox Glacier beklimmen. Cool!!!
Gelijk het juiste woord, want het is immers best fris op een gletsjer. Toch nog een beetje winter hier in Nieuw Zeeland!
Dus hebben we ons aangekleed met 4 lagen kleding en zijn we gewapend met onze wandelschoenen naar de operator vertrokken waar we onze gidstour hebben geboekt. Aan een gletsjer zitten behoorlijk wat gevaren gebonden en je mag het ijs niet op zonder gids.
Daar konden we onze wapens (de wandelschoenen) gelijk afgeven en omruilen voor boots met wat meer hak zodat we er ijzers onder konden binden, sinds je die op het ijs echt nodig hebt. Verder kregen we nog andere equipment mee en waren we ready to go. Weer een sportief en gaaf dagje.
De Fox Gletsjer is een van de 5 resterende landgletsers die zijn overgebleven uit de ijsstijd. Alle andere gletsjers kun je vinden op grotere hoogtes in de bergen. De Fox beweegt zo'n 20 meter per maand en over het geheel krimpt hij. Echter zijn er ook nog steeds periodes dat de gletsjer juist groei vertoont.
De tocht naar de gletsjer is een klim door temperent regenwoud (iets anders dan een gewoon regenwoud). En sinds dit weer een aardige klim was, ook best zwaar.
Bij de gletsjers de ijzers onder de schoenen gebonden en op naar het ijs! Wat indrukwekkend en prachtig. Het is een mega landschap van alleen maar ijs en rotsen en daaraan grensend begint het regenwoud. De gletsjer loopt de hele berg op, of eigenlijk loopt hij de hele berg af naar de zee.
We hebben in totaal een tocht van 6-7 uur gemaakt en hebben toch een aardig stuk van de gletsjer beklommen. Zelf door een mulan gekropen (een tunnel/gat in het ijs) en naar de indrukwekkende ijsbergen gelopen ofwel geklauterd. Je went heel snel aan je pikes onder je schoenen en met de guide is het heel goed te lopen op het ijs. Echt weer een totaal andere wereld waar je dan in beland, kan dit allemaal in 1 land en 1 planeet? Bizar!! Paar dagen terug liepen we in onze bikini!!!
Na de wandeling onszelf getrakteerd op een smoothie (Mik & Lex) en een milkshake (Els). Toen onze spullen weer gepakt en we are on the road again. Op naar Queenstown!!
Daar in de avond gearriveerd waar we nog een heel 'gezond' toetje hebben gegeten. We wilden nog gaan stappen, maar tegen de tijd dat we op de DOC camping waren was het al 11 uur en hadden we het wel een beetje gehad. 6 uur hiken en nog eens 5 uur rijden kost best wat energie. Maar het goede nieuws is: morgen uitslapen!!

Liefs en truste,
Lex