It's cute, blue and always wears a tuxedo - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van Alexandra Bolland - WaarBenJij.nu It's cute, blue and always wears a tuxedo - Reisverslag uit Oamaru, Nieuw Zeeland van Alexandra Bolland - WaarBenJij.nu

It's cute, blue and always wears a tuxedo

Door: Alexandra

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

18 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Oamaru

Het regent!!! Dat was lang geleden.. Maar het is echt waar, het is grijs, fris en het regent. Maar nog steeds is het niet vreselijk en hoe kan dat ook? We zitten in Nieuw Zeeland!
Vanmorgen weer richting Dunedin centrum vertrokken voor de Farmers Market. Allemaal lekkere groente, fruit en lekkere hapjes! Het is allemaal wel duurder dan de supermarkt, dus gingen we nog even langs de Pak 'n Save om voor de laatste keer onze campervan aan te vullen. Maar niet voordat ik een lekkere chicken, bacon en thyme pie mee heb gesmokkeld! Yamyam!!
De meiden gingen nog even kijken of ze in Dunedin verse oesters en white bait konden proberen, maar helaas was het niet het seizoen...
We zijn in de middag aangekomen in Oamaru waar ik graag de penguinkolonie wilde zien. Dus weer even langs de lokale icenter. Daar kwamen we er achter dat we niet konden douchen in Oamaru, maar dat we wel konden gaan zwemmen in het lokale zwembadje. Lachen!!
Dus wij met onze bikini's en spullen naar het zwembad. Daar lekker baantjes getrokken ( oke het was er maar 1 want Els en Maaike vonden het water te koud) en toen lekker gehangen in het warme spa bad. Lekker! Zeker omdat we daarna heerlijk onder de warme douches konden en dus weer spik en span schoon waren. Je moet soms wat inventief en beetje sneaky zijn. Plus het zwembad was goedkoper dan onze gemiddelde douches tot nu toe.
Toen wat rondgelopen in Oamaru en een koffie opgezocht, alleen was alles al dicht. Behalve de Mac!! Je kan altijd bouwen op de Mac.
Na onze caffeine shot zijn we naar het natuurgebied gereden waar we de geeloogpenguins aan land konden zien. Daar hebben we eerst onze gezonde rijst, bonen, pompoen en kip maaltje gemaakt en gegeten. Een echte in-camper innovatieve bereiding gezien de regen, die werd afgesloten met marshmellows above a stove. Zo grappig!!!
Als echte die-hards door weer en wind naar de pinguins gelopen. Twee stuks van de geeloogjes van dichtbij gezien. Ahhw ze zijn zo schattig en raar!! Echt leuk!
Ik zou ook naar de blauwe dwergpinguinkolonie gaan, de meiden vonden het zonde om daarvoor te betalen, dus zijn we daarheen gegaan. We waren wat vroeg, dus hebben we onszelf op nog wat caffeine en een heerlijk manuka honeypot getrakteerd!! Lekker joh! Wat Baklava met manuka honing, vanille ijs met gemalen pistaches en een echte zelfgemaakte creme brulee. Daar ging het gezonde avondmaal! Maar wel lekker.
Toen was het tijd voor de show! Ik kon op een klein stadionnetje gaan zitten waarbij ik uit keek over de rotsen, het strand en de zee. Aan mijn zij lag het broedgebied van de pinguins waar ik ook goed in kon kijken. Tegen zonsondergang zouden de kleintjes van het vissen thuiskomen en ja hoor! Daar waren ze!! Ze zijn heel klein, blauw met wit, maken veel herrie en zijn zoooo schattig!!! De pinguins komen in rafts (groepen) tegelijk aan land. Dit uit eigen veiligheid, maar dat maakt het des te leuker om te zien. Je ziet ze in de verte in zee al aan komen zwemmen en springen om vervolgens aan land te komen en de rotsen te beklimmen. Het lukt de meeste niet in 1 keer waardoor sommige naar beneden glijden of halverwege even een dutje doen. En daar waggelen ze dan op een paar meter afstand van je. Zo cool!!!
Deze pinguins zijn de kleinste ter wereld en de enige die ook snachts actief zijn. Dit rare vogeltje gaat als hij moe is gewoon 5 minuutjes liggen en pitten om vervolgens weer verder te gaan. Zo grappig, want tijdens hun klim of wandeling doen ze dat dus ook! Liggen ze daar voor je neus gewoon even te pitten! Het was echt een leuke ervaring. En ook in het broedgebied zijn ze heel actief, druk en sociaal en zie je ze continu heel dichtbij rond waggelen. In totaal heb ik 89 pinguins aan land zien komen.
Toen terug naar de meiden en weer op zoek naar een slaapplaats. Bij de parkeerplaats kwamen we nog een paar ukkies tegen die wat aan het rondwandelen waren, dus hebben de girls ze ook nog even gezien. Je hebt daar ook overal borden met Pas op! Overstekende pinguins.
In het naburige Kakanui een rustig plekje gevonden om te overnachten, waar we onszelf nog hebben getrakteerd op het laatste beetje rum-cola en een filmpje.
Nu op naar bed!!

Liefs en truste,
Lex

• 22 Februari 2012 - 08:49

Sven:

Wat cool! We hebben dezelfde pinguins gezien op Phillip Island :D Ze zijn inderdaad heel cool, klein en grappig :D

Op het moment ben je in Hong Kong, dus veel plezier daar :D

Xx